- 1. Ei rajoja, ei rakkautta = laiminlyövä kasvatustyyli
- Vanhemmat eivät kykene huolehtimaan lapsen perustarpeista eivätkä
myöskään takaamaan lapselle turvallista rakastavaa kasvuympäristöä.
- Kasvattajilla voi olla taustalla esim. päihdeongelmaa
2. Ei rajoja, rakkautta = hemmotteleva, lapsijohtoinen, vapaa kasvatustyyli
- Kasvattaja asettaa lapselle rajojen sijaan toivomuksia, ehdotuksia ja kysymyksiä.
- Lapsella on vapaus päättää omista sekä mahdollisesti koko perheen toiminnoista.
3. Rajoja, ei rakkautta = komenteleva, aikuisjohtoinen kasvatustyyli
- Kasvattaja ei anna lapselle mahdollisuutta tuoda omaa näkemystä esille.
- Lapsen tunteita ei oteta huomioon.
- Kasvattajan asettamien sääntöjen noudattaminen on ehdotonta.
- Kyseiseen kasvatustyyliin kuuluu usein kurittava ja lasta nöyryyttävä asenne.
4. Rajoja, rakkautta = ohjaava, vuorovaikutteinen, lapsilähtöinen kasvatustyyli
- Kyseinen kasvatustyyli tukee kasvattajan ja lapsen vuorovaikutusta huomioiden
lapsen ikä- ja kehitysvaiheen.
- Kasvattaja arvostaa ja kuuntelee lapsen mielipiteitä, sekä ottaa vastuuta lapsen
turvallisen kasvuympäristön takaamiseksi.
- Anteeksiantaminen ja pyytäminen.
- Lapselle asetetaan rajat ja niiden noudattamista valvotaan.
- Kyseistä kasvatustyyliä pidetään kaikista parhaimpana kasvatustyylinä.
- Top- jaksolla ohjaavan, vuorovaikutteisen kasvatustyylin toteuttaminen on tärkeää. Kuuntelisin ja ohjaisin tilanteissa, missä lapsi tarvitsee tukea esimerkiksi leikkikavereiden saamisessa. Myös lapsen toiveiden kuunteleminen on tärkeää, kuten mielekkään tekemisen löytäminen. Lapsen huomiointi mm. nimeltä kutsuminen, kuunteleminen ja leikkiminen yhdessä tuo lapselle turvaa ja luottamusta.
- Rajojen asettaminen tuo lapselle turvaa. Esimerkki: Ville yrittää viedä palapelin Maijalta. Kieltäessäni Villeä, hän alkaa itkeä. Selitän Villelle, ettei toisen palapelejä voi viedä ja ehdotan, että haettaisiin toinen, oma palapeli. Ville rauhoittuu ja alkaa tekemään omaa palapeliä.
- Kasvatuskumppanuus tarkoittaa vanhempien ja henkilöstön tietoista sitoutumista toimimaa yhdessä lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen tukemisessa. Vanhemmalla on päävastuu kasvatuksesta. Henkilöstöllä on ammattiosaamista ja vastuu tasavertaisen kumppanuuden toteutumisesta. Top- jakson esimerkki: Lapsen ja vanhemman erotilanteessa tukeminen on tärkeää. Kun vanhempi jättää lapsen hoitoon, menisin heitä vastaan. Vanhemman on hyvä sanoa lapselle lähtevänsä ja tulevan sitten hakemaan, kun päivä loppuu. Jos lapsi alkaa itkemään, ehdottaisin mukavaa tekemistä ja puhuisin rauhallisesti, mukavalla äänensävyllä. Voisin ottaa vaikka lapsen syliin (en kuitenkaan pakosta, myös käden tarjoaminen kävisi) ja kertoisin, mitä päivä tuo mukanaan ja pyydän sanomaan vanhemmalle heippa. Kun tilanne menee ohitse, ohjaan lapsen leikkimään ja tarkkailen, että lapsi pääsee mukaan leikkiin. Jos lapsi on ollut kovin itkuinen, tai hätäinen, olisin mukana hänen seurana ja keksisin tekemistä.
Hyvä, hienosti sujuu - jatka vaan samalla tavalla. Pirjo
VastaaPoistaHienoa, että sait blogitehtävät valmiiksi. Nyt olet luonut itsellesi toimivan käsikirjan, jota hyödyntämällä arvelisin sinun onnistuvan top jaksolla ja näytössä. Huomaathan, että tätä tietoa voit käyttää perustelemiseen sekä ideoimiasi soveltavia ratkaisuja monipuolistamaan toimintaasi.
VastaaPoistaterv.
pirjo